Hjem Mit liv Oplev Egedal Kunst i Egedal Kunst på oversete steder Sol over Ungdommens Energi af Søren Parmo

Sol over Ungdommens Energi af Søren Parmo

På Boesagerskolens gymnastiksal hænger det 27m2 store gavlmaleri "Sol over ungdommens energi" af Søren Parmo. Realiseret med støtte fra Egedal Kommunes Kunstråd.

Med sine pensler og spandevis af maling har Søren Parmo udsmykket et 27m2 gavlmaleri på Boesagerskolen: opsat mellem ungdomslivet på skolen, handelslivet i Smørum Centeret og kulturlivet i Smørum Kulturhus. Gavlmaleriet fanger dit blik med sine store penselstrøg og hylder den kreative og barnlige energi. Gavlmaleriets varme farver og legende udtryk fremhæver vores offentlige rum i Egedal på nye måder, og gymnastiksalens røde mursten er nu i kunstnerisk kontrast mod Søren Parmos maleriske bidrag. Med sine karakteristiske fantasifulde dyr bliver gavlen pludseligt mere levende, og du spørger dig selv, om hvilket univers gavlmaleriet viser? Med referencer til livet og naturen trives dyrene i deres orange tilværelse. Og netop den orange farve er værd at bemærke, for farven får et nyt udtryk i skumringen og tusmørkets ankomst. Farven forvandles og den orange træder frem, så du også kan nyde gavlmaleriet ved aftenens komme.

Kunstnerens ønske er, at gavlmaleriet skal fremdyrke kreativitet, for desuden at hylde ungdommens energi og virkelyst. Med gåpåmod og pensler har Parmo skabt et maleri, som illustrerer netop dette.

Gavlen på gymnastiksalen ved Boesagerskolen befinder sig i et knudepunkt mellem sportsfaciliteter, Smørum Centeret og Smørum Kulturhus, så om du er færdig med fodbold eller får dine indkøb hjem, kan du nyde glæde af Søren Parmos Gavlmaleri. Maleriet blev opført under COVID-19 pandemien, hvor de lune farver og store figurer blev vel modtaget.

Om det skyldtes en tid domineret af manglende solskinstimer i januar 2021 eller pandemiens beklemte ansigt kan der kun gisnes om.

Gavlmaleriet er opført i 2021 af Søren Parmo og er realiseret med støtte fra Egedal Kommunes Kunstråd.