Hjem Mit liv Oplev Egedal Kunst i Egedal Kunst i natur, landskab og åbne rum VÆRN af Bodil Damgaard Møller

VÆRN af Bodil Damgaard Møller

Bodil Damgaard Møllers VÆRN er rejst som fire vægge af jern. Ornamentikken danner mosaikker af naturen og hver vinkel afslører nye mønstre. Værket er en hyldest til naturen gådefulde lovmæssigheder, der over tid opløser skulpturens kontrollerede stringens. Kun når du ser længe og dybt, ser du det hele billede.

Der plantes i VÆRN...

Hvordan rejser man en struktur, der giver bolig, ikke til mennesker, men menneskets mening?

Engang var Veksø bosted for bronzealdermennesker (1700-500 fvt.). Et ældre navn for Veksø er Vigsø, for engang strakte Roskilde Fjords bredder sig helt til denne egn. Dengang som nu havde stedet alt, hvad der skulle til for at danne værn mod elementernes rasen.

I 2021 synes det igen relevant at beskytte sig mod elementerne. Vejret, årstiderne, dyrene og planterne er i oprør grundet klimaforandringerne. Så ud af
respekt for naturens magt, genopfinder vi landbrug, vi anlægger dræn og diger, vi rejser værn.
Hvad er det vi værner os imod? Alle dage har mennesker været nødsaget til at værne sig mod naturen. Vi har bygget op, kontrolleret, sat den i system. Nu er vi i en situation, hvor vi skal værne os mod vores egen kontrol af naturen - værnet har vendt sig imod os, og vi er mere sårbare end nogensinde.

Værket er en hyldest til naturens gådefulde lovmæssigheder, der over tid opløser skulpturens kontrollerede stringens. Kun når du ser længe og dybt, ser du det hele billede.
Smedejernet er essentielt menneskeskabt, men i dette værk er det rejst som en readymade ruin. De victorianske drivhuse indespærrede naturen. VÆRN giver den rum, med og uden mennesker.

Vi ved, at tiden går. Vi ved, at den ustandseligt løber og virker gennem alle steder og levende væsner. VÆRN indrammer og udstiller dette fundamentale vilkår. Look again, og slyngplanternes regenerative vækst vil have overtaget, ja omdannet, fladerne i værkets struktur. Naturen står på spring for at generobre sin dominerende plads - når vi viger en smule, ser vi den bruse frem.
Det paradoksale er, at mennesket - måske - behøver værn mod sig selv. Bodil Damgaard Møllers VÆRN huser et rum, en lille arena, hvor mennesket kan afgøre dets rolle i tiden. Dets rolle for fremtiden.

Tekst af: Daniel Flendt Dreesen, filosof og naturskribent

VÆRN er realiseret og udført med støtte fra Egedal kommunes Kunstråd og ferniseret med hjælp fra Veksø Borgerlaug.