Hjem Mit liv Oplev Egedal Kunst i Egedal Kunst i byrummet og ved eksisterende institutioner Humanis Egedalis af Søren Nellemann

Humanis Egedalis af Søren Nellemann

Som en skulpturel fortolkning af "Arternes Oprindelse" viser Søren Nellemann sit bud på Egedals borgere gennem sine unikke skulpturer. "Humanis Egedalis" består af op mod 15 bronzeskulpturer placeret fem steder i egedalske bylandskab. Når du finder den første, vil du ikke tøve med at lede efter dem alle!

Søren Nellemann kanaliserer menneskelige oplevelser i sin kunst, og det samme gør sig gældende i sit projekt "Humanis Egedalis", en skulpturel fortolkning af Egedals mange mennesker. Nellemanns unikke skulpturer interagerer med Egedals offentlige rum i form af en række mini-skulpturer fem forskellige steder i Egedal Kommune.

"Humanis Egedalis" kalder Nellemann sin skulpturelle fortolkning af Egedal, og med sit kunstneriske lune er skulpturerne lige dele hyldest og formaning af livet. Skulpturerne symboliserer livet i bred forstand, og du vil kunne finde skulpturer, som ligner alt fra videbegærlige biblioteksgæster til seje skateboardere placeret i Egedals kommune fra Smørum til Stenløse. Derved symboliserer skulpturerer ikke blot hvilket som helst liv, Nellemann fortolker sine menneskelige oplevelser gennem et Egedal-perspektiv, som kanaliseres i udformningen af skulpturerne.

Med Humanis Egedalis vil jeg prøve at få kunsten ud i alle hjørner af kommunen - kunst for alle. Kunst, som folk kan relatere sig til og reagere på, som den tissende hund og pigen på stakken af bøgerne med sin smartphone. Øldrikkeren i - ja Ølstykke. Dykkeren i Stenløse som måske tør tage springet? Min kunst er folkelig og genkendelig og mere a la Storm P, da jeg arbejder med let genkendelige scener, humor og kropssprog for både børn og voksne. Figurerne er aldrig perfekte, for vi mennesker er aldrig perfekte, fortæller Søren Nellemann.

Når skulpturerne står klar, vil du kunne lave din egen skulptur-skattejagt i Egedal Kommune, enten på egen hånd eller ved hjælp af kunst kortet.

Du vil kunne læse mere om skulpturerne i boksen nedenfor i takt med, at de bliver opført i Egedal Kommune. Projektet realiseres med støtte af Egedal Kommunes Kunstråd i 2021. Der vil blive opført en række mini-skulpturer placeret fem forskellige steder i Egedal Kommune.

Kunstneren Søren Nellemann er født i Smørum sogn og oprindeligt uddannet udviklingsøkonom-cand.polit. Efter en lang karrierer for FN og Verdensbanken med arbejde i mange af verdens fattigste lande bla.  Yemen og Sydsudan, søgte han i 2015 ind på det Kongelige Kunstakademi i Haag i Holland og blev færdiguddannet i 2019.
- Håbet om at gøre verden til et bedre sted at leve for os alle og gøre vores verden mere blød, er det vigtige for mig. Og det menneskelige (humanis) element har jeg taget med ind i min kunst. Kunst har altid - som musik - været en vigtig del af vores tilværelse.

Se kunstrådets beslutning om at realisere Søren Nellemanns værker