Hjem Mit liv Oplev Egedal Kunst i Egedal Kunst i byrummet og ved eksisterende institutioner Den Substantielle Illusion af Sean McKenna

Den Substantielle Illusion af Sean McKenna

Ved Ganløse og Ølstykke Biblioteker bliver du budt velkommen af Sean McKennas skulpturer. Udført i det hårdføre azobetræ udfordrer de abstrakte former beskueren, både på et visuelt plan og på idéplan.

Skulpturerne ved Ganløse og Ølstykke Bibliotekerne er synligt placeret ved indgangene mod bibliotekerne. For bibliotekets gæster ønsker kunstneren, Sean McKenna, at det offentlige rum bliver udsmykket, og skulpturerne illustrerer temaerne følelser & fornuft. De bløde former skal symboliserer følelserne, mens de firkantede former skal symboliserer fornuften. Iagttager du skulpturen på nært hold bemærker man, hvordan der er harmoni mellem de to modpoler, blød og fast.

Placeringen af værket i Ganløse blev valgt i samarbejde med lokale Ganløse-borgere. Der blev iværksat en navnekonkurrence og blandt de indkomne bud, valgte kunstneren at kalde skulpturen ved Ganløse Bibliotek for Den Substantielle Illusion.

Værket er skabt af Sean McKenna i samarbejde med det lokale galleri Kunstsamlingen.dk, som et resultat af Egedal Kommunes Kunstråds call efter værker af lokale kunstnere i 2020.

Presse

SN, 23. oktober 2021: Fernisering: Kunsttur til lamel-, træ- og bronzeskulpturer i Ølstykke