Skip til hoved indholdet
    Hjem Mit liv Kultur, fritid og idræt Frivillige og foreninger Sammen om frivilligheden

Sammen om frivilligheden

I 2024 inviteres du til at deltage i Egedals første Kultur- og Fritidsmesse. Alle arealer omkring og i Egedal Rådhus fyldes med stande, aktiviteter og fællesskab. Få en smagsprøve på, hvad Egedal kan tilbyde af aktiviteter og tilbud drevet af frivillige kræfter.

Lørdag den 7. september 2024 fra kl. 10:00 til 15:00

Egedals Kultur- og Fritidsmesse - Sammen om frivilligheden

Inspireret af Egedal Erhvervsforeningsmesse i 2018 ”Egedal for alle”, fylder vi Egedal Rådhus fra foyer til 1. sal, inkl. udearealerne og tagterrassen, med stande, aktiviteter og fællesskab. Tanken er, at Rådhuset skal fyldes med alt, hvad Egedal kan tilbyde af aktiviteter og tilbud drevet af frivillige kræfter. Idrætsklubber, foreninger, skolebestyrelser, flygtningenetværk, lokalhistorisk arkiv, demensvenner, spejdere, kulturaktører, vågekoner, uorganiserede frivillige - alle er velkomne. Her skal de have mulighed for at fortælle alle i Egedal, hvad de laver og tilbyder vores borgere. Det giver synlighed til foreningerne, nem adgang for vores borgere til at se, hvad de frivillige tilbyder, og ikke mindst mulighed for os til at anerkende de frivilliges store arbejde ved at uddele priser.

 

Formen på konceptet

Rådhuset deles op i områder (stande), som de frivillige foreninger og grupper kan byde ind på. Her kan de vise deltagerne (borgerne), hvad de laver som frivillige. På scenen vil der, udover prisuddelingen, være underholdning udført af vores foreninger og grupper.

 

Fejringerne på dagen - uddeling af fire priser:

Ildsjæleprisen, Kulturprisen, Initiativprisen og Fællesskabsprisen hylder på hver deres vis frivillige i Egedal Kommune. Læs mere om priserne nedenfor.

Læs mere om og indstil til de fire priser

Kender du nogen i Egedal Kommune, du mener fortjener en af de fire priser, gør du en forskel ved at nominere dem. Både de nominerede og vinderen af hver kategori får nemlig at vide, at de er indstillet.

Se nedenfor hvordan du indstiller.

Prisen hylder en frivillig aktør, der har udmærket sig særligt i de seneste år og som har ydet det lange seje træk. Til personen som har arbejdet uselvisk og begejstret for en hjertesag, der kommer andre til gode. En som spreder engagement og motivation, og som kan virke som rollemodel for fremtidige ildsjæle i foreningslivet.

Pris: Et kunstværk/skulptur udført af en lokal kunstner til cirka 5.000 kroner.

Prisen hylder en forening/gruppe for deres synlige bidrag og indsats inden for kunst, litteratur, musik, scenekunst eller andre kulturelle områder, og som samtidig tager initiativer, igangsætter og inspirerer på det kulturelle område. Til en forening/gruppe der har været med til at synliggøre kulturelle aktiviteter i Egedal Kommune, og som har udvist kulturelt mod og nytænkning.

Pris: Kommunen giver 5.000 kr. i en gavecheck, evt. med ekstra støtte fra sponsor.

Hylder en forening/gruppe, som inden for de sidste par år har taget ekstraordinært initiativ på et udvalgt område, fx i forhold til mistrivsel blandt unge, bæredygtigt foreningsarbejde, skabelse af nye netværk eller lign. Initiativer, der fokuserer på et specifikt område og skaber resultater, der kommer udvalgte grupper eller den samlede kommune til gode.

Pris: Kommunen giver 5.000 kr. i en gavecheck.

Prisen hylder en forening/gruppe, som i længere tid har gjort noget for at styrke fællesskabet i Egedal, og som har gjort en forskel for Egedalborgerne fx i forhold til sundhed, livskvalitet, sammenhold eller samhørighed. En indsats, der gør det endnu mere attraktivt at bo i Egedal og skaber fællesskaber, der binder lokalsamfund eller hele kommunen sammen.

Pris: Kommunen giver 5.000 kr. i en gavecheck.

Praktisk info til standholdere

Vi grupperer standene, så I står sammen i temaer, for eksempel kultur, idræt, sociale (inde), spejder, mad (ude) med videre.

Vi er meget optaget af at imødekomme jeres ønsker, så messen bliver så levende som muligt.

En standartstand udgøres af

  • enten ét langt bord på 80 x 160-180 cm (vi har 50) eller et kort bord på 80 x 130 cm (vi har 6) - her medfølger 1-2 stole 
  • eller et højt rundt cafebord (vi har 25) - her medfølger ikke stole
  • 230 v strøm (kun hvis du ønsker det ved tilmelding). Husk selv forlængerledning
  • For kunst/fotoudstillerne en udstillingsvæg med to brede og en smal side (kun hvis du ønsker det ved tilmelding)

Vi bruger alle rådhusets borde først og vi tildeler borde først til mølle ud fra vores tematiske opstilling startende med lange, derefter korte, og til sidst runde.

Skriv til os, hvis du foretrækker et højt rundt cafe-bord. Skriv også til jeres ønsker til standen i øvrigt, da vi vil gøre alt for at imødekomme dem.  

OBS: Ved mange tilmeldinger, bedes I der har mulighed medbringe egne borde. Dette skriver vi ud om. I givet fald skal de være i ca samme dimension som rådhusets borde. 

Egedals Kultur og Fritidsmesse kommer først for alvor til at leve ved at I frivillige og foreninger viser jeres forskellige talenter frem.

Giver du et nummer på scenen eller Borgertorvet, har du en aktivitet til din stand, som er pladskrævende, så husk at noter det i tilmeldingen ved at krydse af i "Plads til aktivitet inde" eller "Plads til aktivitet ude". 

Eksempler på aktiviteter inde/ude kan være

  • Koncert - giv et nummer eller tre
  • Snobrødsbagning
  • Spinning
  • Rulleskøjteløb
  • Kunst/fotoudstilling 
  • Miniracerbane

Dvs. det kan både være noget fast, der foregår ved jeres stand, eller noget der kan foregå på scenen, Borgertorvet eller udenfor.

OBS: Der hører ikke bord til "plads til aktivitet inde og ude". Men skriv jeres ønsker, når I tilmelder jer. Vi vil gøre altc, hvad vi kan for at imødekomme dem. 

Vi ser frem til at sætte et spændende program sammen.

 

Har du noget til den lille sult, tørst eller søde tand, så meld dig som streetfood standholder til Egedals kultur- og fritidsmesse ’Sammen om frivilligheden’ den 7. september 2024.

Du vil få plads med din vogn/bod udenfor rådhuset ved hovedindgangen.


Du står selv for at:

  • Sikre og kunne fremvise tilladelse til salg af levnedsmidler på dagen.
  • Tage forlængerkabler med til det strøm, du evt. måtte have brug for fra Rådhuset/ Egedal St. (skriv dit behov ved tilmelding).
  • Vand (kan hentes indenfor).
  • Afholde alle udgifter, og får derved også al fortjenesten.


Arrangementet varer fra kl. 8-15.

Vi tillader os at vælge blandt I der tilbyder jer som standholdere til streetfood, så udbuddet og udvalget står mål med tilmeldte til messen.


Det er gratis for foreningerne og grupperne at deltage. I opfordres til at byde ind med aktiviteter og liv. De forskellige stande fordeles efter, hvad I byder ind med. For at sikre en fair og lige behandling af alle frivillige foreninger eller grupper, får ingen dækket udgifter til aktiviteter eller underholdning.

Det er også gratis for erhvervsdrivende at deltage med sin madbod udenfor, ligesom at al fortjenesten for salget går til virksomheden. 

Food trucks og madboder er meget velkomne!


Leverandører



Anne kommer med sin food trailer og sælger et godt udvalg af plantebasseret lækker mad.

Vi glæder os!


Kontakt

Kultur og Fritid

Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke

Ring til os

Telefonisk træffetid

Hold dig opdateret og giv os feedback

Tilmeld nyhedsbrev Giv os feedback

Find os

Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke

CVR-nr.: 29188386
Kommunenummer: 240

Akut hjælp

Telefon: 7259 6000

Åbningstider i Borgerservice

Ugedag Tidspunkt
Mandag  8 - 14
Tirsdag 10 - 14
Onsdag Lukket
Torsdag 10 - 17.30
Fredag 10 - 12

 

Åbningstider i Egedal Sundhedscenter

Ugedag Tidspunkt
Mandag - Torsdag  8 - 16
Fredag 8 - 15

Følg os på de sociale medier