Hjem Mit liv Job og ledighed Ledig A-dagpenge Kort om reglerne for A-dagpenge

Kort om reglerne for A-dagpenge

Ønsker du at modtage dagpenge fra din a-kasse, skal du melde dig ledig på første ledighedsdag. Du skal også kontakte din a-kasse

Du kan selv melde dig ledig via jobnet.dk, men du kan også møde op personligt i Jobcenter Egedal.

Det er vigtigt, at du udarbejder et CV på jobnet.dk senest 14 dage efter, at du har meldt dig ledig.

For at få dagpenge, skal du:

• Melde dig ledig på jobnet.dk eller ved personlig henvendelse i Jobcenteret
  • Stå til rådighed for arbejdsmarkedet
  • Bekræfte jobsøgning hver uge på jobnet.dk

Det er din a-kasse, der udbetaler dagpenge og vurderer, om du er til rådighed for arbejdsmarkedet. Hvis du har spørgsmål til dine dagpenge, så kontakt din a-kasse.

Samtaler med Jobcenteret

Jobcenteret indkalder dig til den første samtale, efter du har meldt dig ledig samt til fællessamtaler med a-kassen.

Selvbooking

Som dagpengemodtager skal du deltage i samtaler med Jobcenteret , og du skal selv booke samtalerne via 'Min Side' på Jobnet. Du kan se, hvornår du skal have booket en samtale på Jobnet.

Du skal gøre følgende:

• Du logger ind på 'Min Side' og vælger 'Mine aftaler'
  • Her finder du indkaldelser og møder. Klik på 'Book et møde'
  • Herefter får du mulighed for at vælge en dato og et tidspunkt, der passer dig
  • Nå du har bekræftet dit møde, vil du modtage en kvittering på din booking. Hvis du har opgivet din mailadresse under dine personlige oplysninger, modtager du også en kvittering pr. mail

Bemærk, at du har ret og pligt til at møde op til den samtale du har booket.

Fællessamtaler med din A-kasse

Din a-kasse deltager i en fælles samtale efter 5. eller 6. måneds ledighed og efter 16 måneders ledighed. Du kan bede om, at a-kassen ikke deltager.

Der er også mulighed for, at første samtale er fælles med a-kassen, hvis du ønsker det, eller hvis din a-kasse og jobcentret vurderer, der er behov for det

Registrer din jobsøgning i Joblog

Du skal registrerer din jobsøgning i en digital joblog på jobnet.dk. Du finder jobloggen på "min side" på jobnet.dk, og du skal her løbende registrere din jobsøgningsaktivitet.

Aktivering

Du skal deltage i aktivering i løbet af din ledighedsperiode. Formålet med tilbuddet er at bringe dig tættere på arbejdsmarkedet. Du kan læse mere under aktivering.

Hvis du bliver syg

Hvis du er ledig og bliver sygemeldt, kan du være berettiget til sygedagpenge. Du kan læse mere under sygemeldt som lønmodtager, selvstændig eller dagpengemodtager.

Ferie

Hvis du vil holde ferie, skal du oplyse dette på jobnet.dk, senest 14 dage før din ferie starter.

Hvis du har brug for hjælp til IT

Hvis du har brug for hjælp til jobnet.dk, jobloggen, booke samtaler og lignende, kan du kontakte Jobcenteret.

Jobcenter og ydelse