Hjem Mit liv Bolig Rotter og andre skadedyr Rotter Svar på spørgsmål om rotter

Svar på spørgsmål om rotter

Her kan du læse fakta om procedurer, bekæmpelse og betaling omkring rotteangreb.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ser en rotte?

Det er lovpligtigt at anmelde rotter. Du skal altid anmelde rotter og tegn på rotter til kommunen via hjemmesiden. Det gælder hvad enten du ser rotterne ude eller inde, eller om de er på din egen eller offentlig grund.

Du kan kun komme i kontakt med rottebekæmperen og anmelde digitalt.

Anmeld rotter

Egedals rottebekæmper

Rottebekæmpelsen i Egedal er udliciteret til eksternt firma.

Rottebekæmperen kommer til dig

Rotter inde: Rottebekæmperen kommer hjem til dig inden for 24 timer efter din anmeldelse.
Rotter ude: Rottebekæmperen kommer hjem til dig senest 4 dage efter din anmeldelse.
Anmeldelse uden for åbningstid: Hvis du anmelder rotter en lørdag, søndag eller på helligdag, kan du forvente besøg inden 4 dage efter den førstkommende hverdag. Ved akutte indendørs rotteforekomst bliver du kontaktet indenfor 24 timer i weekenden eller på helligdage.

Det hjælper rottebekæmperen med

Rottebekæmperen vurderer, om du har rotter og rådgiver i, hvordan vi kan bekæmpe dem. Typisk bliver der stillet rottefælder eller gift op på udvalgte steder. Du får vejledning i, hvordan du rottesikrer din ejendom fremover.

Gratis hjælp fra rottebekæmperen

Alle ejendomme betaler til fælles rottebekæmpelse i kommunen via ejendomsskattebilletten.

Du skal betale for skader forvoldt af rotter

Ejeren af en ejendom skal selv betale for reparationer af de skader, som rotterne er skyld i. Kontakt eventuelt dit forsikringsselskab og hør, om de dækker hele eller dele af udgiften.

Du må ikke selv bekæmpe rotter med gift

Det er kun autoristede personer, der må bruge kemiske midler i bekæmpelsen af rotter. Disse personer må i ikke udlevere kemiske midler til andre. Når et bekæmpelsesfirma aftaler en sikringsordning med en virksomhed, skal firmaet skriftlige meddele dette til Klima, natur og miljø i Egedal Kommune.

Særligt til kloakmesteren

Den autoristede kloakmester skal i forbindelse med udbedring af kloakbrud sende en færdigmelding til kommunen efter endt reparation.

Kontakt os

Send en mail på skadedyr@egekom.dk eller ring til os, hvis du ikke har fået svar på dine spørgsmål her på siden, hvis din sag er kompliceret, eller du ikke selv kan anmelde den.

Rotter og andre skadedyr

skadedyr@egekom.dk

Personlig og telefonisk henvendelse

Anmeld rotter

Her kan du anmelde rotter digitalt

Kan du ikke anmelde rotter digitalt, kan du få hjælp ved at ringe på tlf: 7259 6000 til omstillingen.